Awang Karim Kadir atau A. Karim Kadir, adalah sebuah nama yang cukup sinonim dalam kegiatan kesusasteraan dan kesenian budaya di negeri Sabah. Ketrampilannya sebagai dramatis, penulis puisi, cerpen dan teater telah menyerlahkan namanya sebagai seniman.  Mula terlibat sebagai penulis sejak tahun 1985 walau pun sudah menjadi pemain teater sejak 1979. Karyanya berupa puisi dan cerpen   termuat dalam beberapa antologi seperti Bintang di langit lain, Fenomena, Mercu II, Resam, Luka Bosnia dan Peta Seniman. Cerpennya yang berjodol Akinabahu, Atod-Atod, Bellang, Em'bo, Ng'Kafak dan Binatang 14 Lalavang pernah memenangi Hadiah Sastera Sabah dan Hadiah MayBank DBP. Karya cerpennya juga banyak disiarkan dalam Majalah Dewan Sastera, Mastika, Berita Minggu, Daily Ekspress dan Sabah Times yang  antaranya; Pelaut Tua, Orang Pulau, Demi Kasih, Kuriding dan Gadis Di Jendela dan Dia Yang dilupakan.  Kegiatan lain yang juga mempunyai signifikan terhadap dunia seni yang cukup diunggulinya adalah sebagai pelakon dan pengarahan teater. Drama Tangga, Anugerah, Wira Bukit, Malam Yang ke Seratus, Korporat, Ajjung Bahatla, Paduka Potret Perjuangan(Teater Perdana) Gambus Maulana Ibnu Rahman, merupakan sebahagian daripada persembahan teater yang beliau pernah terlibat sebagai pelakon dan pengarah.  30 Oktober 2016 lalu beliau dan anak-anak buah selesai mementaskan teater SUPIRAK – LEGENDA BATU BAHTERA. Ikuti perbualan ringkas GINGKITA dengan beliau.

 
Tahniah Supirak sudah berjaya dipentaskan. Saya menilainya sebagai persembahan yang sarat dengan mesej politik. Tuan setuju ? Supirak lahir selepas Gambus Maulana Ibnu Rahman yang pernah saya pentaskan di IPG Gaya ( Maktab Gaya ) UMS dan Dewan Sandakan ketika program Apresiasi Teater anjuran DBP Sabah 10 tahun yang lalu. Sebuah karya kreatif yang baik seperti berlian yang boleh menempiaskan pelbagai warna dan rupa. Supirak sebuah karya yang diangkat dari cerita legenda tentang bahtera dan pelayaran nakhoda. Melihat dari sudut pandangan politik semuanya boleh saja menjadi simbol yang pergolakan politik semasa.

Dari sudut pandangan lain ? bagaimana ? Dari sudut pandangan yang lain SUPIRAK adalah sebuah artifak tentang tamaddun manusia

Terlalu mendalam tuan, Boleh kita cerita tentang dari mana tuan bermula sebagai penggiat teater penulis dan sebagainya? Begini,saya lahir ditengah ruang teater dan anda tahu teater adalah kehidupan. Ada ritualismenya. Semasa kecil dulu, ketika ada upacara pengubatan tradisional, ayah saya selalu menjadi raja baliannya sementara ibu dan makcik-makcik saya menjadi pemain muzik kulintangan,gendang dan gongnya. Sehingga nama si Awang Awang pilihan menjadi para jin yang menjadi gimbaran arwah ayah saya.

Sepanjang berteater, tuan rasa mana satu karya tuan yang cukup mengesankan? Ajjung Bahatla @ Ajung  Bahtera. Ia merupakan drama yg mengangkat nama ke persada teater Malaysia apa bila dinobatkan sebagai juara dalam festival teater kemanusiaan KL tahun 1998 dahulu. Ajjung Bahatla juga telah memnberikan award kepada saya dalam kategori Penulis skrip Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik, Props Set Terbaik dan Pengarah Terbaik. Alhamdulilah

Sudah berapa banyak karya teater tuan hasilkan? Kalau kuantitinya memang tidak banyak ada dalam 10 naskah sepanjang bergiat dalam bidang teater hampir 30 tahun yang lalu dan termuat dalam 2 Kumpulan Drama Perseorangan iaitu ; Aki – Cerita Sebuah Gunung dan Gambus Maulana ibnu Rahman.

Biasanya proses kreatif tuan bagaimana? Setiap orang yang punya ambisi yang tinggi akan selalu mencari cabaran kreativiti untuk melahirkan satu karya agung yang akan menjadi ikon bagi dirinya. Suatu yang dinamakan masterpiece sebagai kemuncak penghasilan kreativitinya. Dalam bidang penulisan saya selalu membayangkan sebuah karya berupa skrip filem atau sebuah novel yang akan difilemkan yang mempunyai nilai estetika yg tinggi dan signifikan terhadap tamadun bangsa dengan persoalan yang berifat sejagat.


Bagaimana tuan menggarap karya tuan ? Unsur-unsur budaya dan cerita legenda menjadi simbol perlambangan yang cukup menarik bagi saya dan kecenderungan ini sudah lama menjadi imej dalam setiap karya saya dalam genre drama mahu pun cerpen dan puisi yg sangat saya senangi.

Tuan tentu ada tokoh seniman yang tuan percayai dan kagumi ? Akutagawa dan Yokio Mishima dua seniman negara matahari yang saya sangat kagumi.  Begitu juga W.S Rendra dan Putu Wijaya penyair dan seniman nusantara dari Indonesia yg sangat berpengaruh kepada saya. SN A. Samad Said dan T. Alias Taib di Malaysia yang menggugah jiwa saya oleh keunikan kehidupan dan karyanya.

Lain-Lain ? Tetapi puisi Cina Klasiklah yang sebahagiannya telah membentuk naluri puisi-puisi lirikal saya sesekali dalam satu masa. Hampir semua aspek bidang seni saya pernah terlibat secara spontan dan azali. Hanya bidang seni halus dan pembuatan arca yang belum saya cuba tekuni, berbanding seni tari dan bidang musik yang saya juga perlibatkan diri,dan tentulah bidang seni suara yang menjadi kegemaran utama pada setiapkali punya kesenggangan masa.

Hobi tuan ? hobi paling utama adalah berhening diri, atau bersama para isteri dan sang kekasih, di kamar sepi..ha..ha... saya bergurau


Ada apa-apa yang ingin tuan perkatakan tentang teater lagi ? ya banyak sebenarnya tapi biar saya sentuh tentang masalah dan hambatan kegiatan penghasilan produksi teater sahaja. Di Sabah apabila setiap pementasan yang memerlukan pembiayaan kewangan sering tidak mendapat tajaan mahupun bantuan daripada intituasi mahupun badan korporat sedangkan sebuah pruduksi teater memerlukan dana untuk membuat persiapan sekurang kurangnya 20k bagi teater. Kita harap ada badan korporat yang akan melihat hal ini dan membantu penggiat teater menjayakan pementasan.

Ada apa-apa yang ingin tuan perkatakan tentang teater lagi ? ya banyak sebenarnya tapi biar saya sentuh tentang masalah dan hambatan kegiatan penghasilan produksi teater sahaja. Di Sabah apabila setiap pementasan yang memerlukan pembiayaan kewangan sering tidak mendapat tajaan mahupun bantuan daripada mana-mana intituasi mahupun badan korporat sedangkan sebuah produksi teater memerlukan dana untuk membuat persiapan sekurang kurangnya 20k bagi . ini keluhan lama saya dan kita akan ada nanti badan korporat yang akan melihat hal ini dan membantu penggiat teater menjayakan pementasan. saya tidak dapat memberitahu apa pulangannya kepada sang penaja dan lebih baik kita bersama-sama fikirkanlah.

SUPIRAK - LEGENDA BATU BAHTERA 
karya terbaru awang karim dipentaskan di Dewan Tun Mustapha Kudat 30 Oktober 2016 lalu

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.