Rojak dan Secawan Kopi Bersama Osman Nasroh, Tokoh Teater Sabah ( 2001 Negeri ) Tokoh Teater ( 2012 Anugerah Rumpun Seni Artis Sabah  )  Siapa ‘bunuh’ teater di Sabah? “ mungkin ada orang akan cakap Osman Nasruh atau sekutu Osman atau orang teater sendiri tapi untuk diri saya, saya menghabiskan usia saya berteater mustahil saya tergamak melakukannya. Mungkin ada yang tahu siapa ‘pembunuhnya’,  ‘pembunuhannya ’di mana, pisau yang digunakan untuk ‘membunuh’ teater ditapuk di mana. Jelas Osman Nasruh sambil menikmati rojak jawa di sebuah cafe  dalam sekitar Sadong Jaya pagi tadi . “ Dikk..ada limau sama lada-lada kah?” Osman barangkali mau berleter sambil menikmati rasa yang beliau inginkan dengan adanya limau dan lada-lada. “  sambil melada dan melimau mee rojaknya, osman bercakap lagi “ sebenarnya orang-orang teater pun satu hal, terlampau banyak sangat berteater, berkarakter maka jadilah macam-macam kepada dunia teater “
 
“ Saya berteater sejak tahun 1973, macam-macam sudah saya lalui. Hari ini hari keempat saya berumur 60 tahun. Separuh dari usia saya adalah di dalam dunia teater “. Jelas Osman sambil tangannya ligat memastikan kuah rojak dan mee bercampur sekata sebelum menyuapnya ke mulut. “ Rambut saya sudah putih ni, tapi saya kasi warna sikit sebab cucu saya takut tengok kalau putih” begitulah perbualan santai kami bermula, dari rojak ke rambut ke cucu. Ternyata dalam usia 60 tahun, Osman masih cergas berbicara dan kelihatan sihat. Untung jadi orang teater sentiasa nampak ada stamina.


“ Kenapa Bagaton yang abang mau kerjakan hari tu (2014) gagal ? berenti tiba-tiba? Saya beranikan diri mencelah. Osman meletakkan sudu dan garpu ke rojak mee yang baru separuh dinikmatinya sambilnya mencapai tisu di tengah meja dan mengelap mulut,  menghirup kopi lalu memandang tepat ke mata saya. “ Saya kecewa, saya kecewa kerana ada yang tidak ikhlas, bila kita tidak ikhlas apa saja yang kita kerjakan akan gagal, tapi saya belum menganggapnya gagal. Kalau kita saja yang mengikhlaskan diri dan yang selebihnya hanya melihat kepentingan sendiri maka berakhirlah.” Osman masih belum mengalihkan pendangan matanya ke mata saya. Saya tengok ke tempat lain. Teater Bagaton yang dirancang untuk dipentaskan di beberapa tempat termasuk Istana Budaya 2014 lalu belum terlaksana atas sebab yang masih belum diketahui umum khususnya para peminat teater.
 

“ Saya tidak mau ulas banyak, ada kesihatan yang baik dan ada rezeki, Teater Bagaton tetap akan saya pentaskan juga untuk kesekian kali. Kenapa? sebab kalau di barat ada kisah Romeo and Juliet, di Semenanjung ada kisah Uda dan Dara, kita di Sabah ada Bagaton sebenarnya, karya Datuk Amil Jaya yang menampilkan tema cinta abadi malah bukan sekadar cinta abadi, ia lebih mendalam dari itu. “ sudah baca habis novel  Bagaton? Tiba-tiba saya disoal oleh Osman. “Belum, saya baca sinopsis dan adaptasi ke skrip yang abang Osman buat saja” jawab saya. “ lebih baik bacalah novelnya kalau ada kesempatan” ujar Osman.
  
Pertemuan Portal GINGKITA dengan Osman Nasruh berakhir dengan cerita yang Osman tidak mahu GINGKITA hebahkan. Maka saya pun letak pen dan buku nota sambil matikan rakaman. Rojak mee tadi tu ampai-ampai sudah inda dikasi abis nya. Dia mulakan cerita off the record tu dengan ayat “ Kau taukah siapa yang betul-betul penjahat di dalam dunia teater di Sabah ini?... saya tekun mendengar sambil senyum-senyum sebab Osman pun tidak berapa serius bercerita.  GK mendoakan agar Bagaton yang 'ikhlas' akan berjaya dipentaskan juga nanti oleh Osman Nasruh. InshaAllah.



Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.